×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال

ازدوران باستان تا همین دوران معاصر مجسمه های غول پیکر را به عنوان یک نشان و نماد شهری به منظور ایجاد الگوهای هویتی ، تاریخی ، مذهبی و یا سایر مقاصد فنی و اقتصادی انتخاب می کردند و می ساختند . عموما  این مجسمه ها به رویداد یا شخصیتی خاص اشاره می کند که پیوندی مشخص با هویت اجتماعی مردم همان منطقه دارد . بعضی از این آثار مثل مجسمه بودا در افغانستان تخریب شدند و بعضی مثل مجسمه وحدت به ارتفاع 179 متر در هندوستان تازه ساخته شده و نوظهور هستند . از این میان مجسمه مسیح نجات دهنده در ریو دو ژانیو برزیل به ارتفاع 31 متر جزئی از هفت عجایب جهان به شمار می رود . این مجسمه ها عموما از متریال های طبیعی مثل سنگ و برنز و فلز و اخیرا با تکنیک های جدیدی و با استفاده از متریال فایبرگلاس ساخته می شوند .

ما در مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج درسال های گذشته تلاش زیادی در خصوص دسترسی به دانش و تکنولوژی ساخت مجسمه های غول پیکر در جهان کردیم و امروزه به عنوان یکی از معدود مراکز هنری دانش ساخت مجسمه های غول پیکر با متریال فایبرگلاس و فلز را برای ارتفاع های بیشتر از 100 متر دارا هستیم .

از این رو می توان به تجربه ساخت مجسمه شکوه رستم به عنوان یک کاراکتر کمیک از رستم به عنوان ابرقهرمان شهربازی قهرمانان به ارتفاع تقریبی 14 متر اشاره کرد ، فرایندی که نزدیک به شش ماه طول کشید و تجربه ای منحصربه فرد در شهربازی های ایران بود . این پروژه به سفارش شهربازی قهرمانان و توسط مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج در تیرماه 98 رونمایی شد .

استقبال مردم از این تجربه و مشاهده بازخوردهای مثبت فضاسازی اماکن خصوصی با مجسمه های غول آسا باعث شد تا شرکت سازه سازان به عنوان کارفرما پروژه آب شیرین کن خلیج فارس در بندرعباس پروژه طراحی و ساخت مجسمه دریابان را بر اساس یک باور و داستان بومی به ما در مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج سفارش دهد . این مجسمه با ارتفاع 20 متر به عنوان یکی از مجسمه های بزرگ کشور در شهریورماه 99 در محل سایت پروژه آب شیرین کن بندرعباس نصب و رونمایی شد .

در آذرماه 98 حسین ثابت سرمایه گذار بزرگ کشور و پدر صنعت هتلداری ایران ،  بر اساس علاقه مندی و دغدغه شخصی اش برای مفاخر ملی کشور پیشنهاد هیجان انگیز ساخت مجسمه غول پیکر شکوه فردوسی به ارتفاع تقریبی 38 متر را به ما در مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج دادند . این پیشنهاد به سرعت مورد استقبال قرارگرفت و به سرعت امکان سنجی های فنی ساخت مجسمه ، تهیه ماکت و آنالیز ابعادی قطعات شروع شد . ما در کمتر از 10 ماه و با توجه به مشکلات شیوع بیماری کرونا در کشور ! مجسمه را با ساخت بیش از 250 قطعه متفاوت و همچنین کارآفرینی بیش از 100 نفر از متخصصان و هنرمندان کشور ساخته ایم و احتمالا مجسمه در پاییز امسال رونمایی خواهد شد .

در نهایت اما با تغییر شرایط ، سردیس فردوسی در میدان اصلی دانشگاه فردوسی نصب گردید.

علاوه بر این می توان به دغدغه های بنیانگذار مرکز در سال های گذشته و در قالب تجربه های مدیریتی شان در کشور نیز اشاره کرد . از مهمترین آثار نصب شده در تجربه های مدیریتی ایشان می توان به سفارش و نصب مجسمه ارزشمند نگهبان دریا به ارتفاع 16 متر در کلبه هور در جزیره کیش به هنرمند ارزنده کشور جناب آقای محمد سالاریان در سال 93  اشاره کرد .

ساخت مجسمه نبرد رستم و اژدها به ارتفاع 8 متر در بندر بوشهر در خلیج فارس یکی از مهمترین تجربه های مدیریتی ایشان به عنوان مدیر هنری شرکت خانه هنر شهر ژیوار است که در سال 95 نصب شد . از ویژگی های این مجسمه بتن ریزی فنداسیون مجسمه در فاصله یک جزر و مد در دریا ( کمتر از 8 ساعت ) و نصب مجسمه در فاصله 200 متری از ساحل می باشد .

یکی از مهم ترین مولفه های ساخت فضا و خلق تجربه در شهربازی و تم پارک ها، ساخت عناصر حجمی ست. در پروژه ریزوزت و شهربازی کیش چندین مجسمه و اثر حجمی ساخته شده است..مجسمه دزد دریایی که یکی از بزرگترین مجسمه های ایران است، مهم ترین المان خلق فضا در کانسپت اصلی پروژه بود.

شما می توانید جهت مشاهده سایر پروژه های هنری مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج به بخش نمونه کارها در سایت مراجعه فرمایید .