×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

المان دروازه بهشت

در دوران مدیریتم در پروژه‌های شهری، المان دروازة بهشت از سخت‌ترین پروژه‌هایی بود که موفق به نصب آن در سال ۹۰ شدم. این مجسمه که قرار بود جایگزین المان مشهور پنج انگشت میدان پانزده خرداد (میدان ضد قدیم) شود کار را برای ما سخت‌تر می‌کرد. میدان ضد یکی از میادین هویت‌ساز شهر مشهد بود، عمده مشهدی‌ها با آن خاطره داشتند و تخریب آن به‌شدت منجر به نارضایتی عمومی شده بود که این نارضایتی هنوز و کماکان وجود دارد. مدیران شهری یکی از دلایل جمع‌آوری المان قبلی را اشغال دید زائران نسبت به حرم امام رضا (ع) ، از انتهای خیابان منتهی به حرم عنوان کردند. این مسئله‌ای بود که باید در المان جایگزین رفع می‌شد یا حداقل مدنظر قرار می‌گرفت. پس از مشورت و یاری گرفتن از هنرمندان مجسمه‌ساز کشور در نهایت آقای محمد سالاریان از هنرمندان بنام مجسمه‌ساز کشور ایده ساخت این مجسمه را مطرح کردند.

این المان تصویر شکارچی را نشان می‌دهد که رو به حرم مطهر امام رضا (ع) زانو زده و متواضعانه به حضرت سلام می‌دهد و کمان خود را تقدیم نموده است و جنبه اهورایی گرفته است. ابعاد این المان در پلان اول شامل یک انسان نشسته به ارتفاع ۵ و نیم متر، پلان دوم یک فریم با ۷/۷ متر ارتفاع و دو بال به طول ۸/۴ متر، و پلان سوم یک فریم با ارتفاع ۵/۱۰ متر است که متریال مورداستفاده در آن از ورقه‌های فولادی است. 

متأسفانه در حین نصب مجسمه مخالفت‌هایی با این مجسمه صورت پذیرفت، دلایل همان دلایل قبلی بودند اما در نهایت مجسمه نصب شد و سال‌ها جزئی از هویت این میدان شد. این المان اخیراً به دلیل مداخله در فرایند ساخت ایستگاه مترو! از میدان پانزده خرداد جمع‌آوری‌ و به کوه پارک مشهد منتقل شده است.

محسن سراجی (مدیرمرکزتوسعه و آفرینش فضاهای هنری سراج)

برای دیدن سایر تجربه های مدیریتی می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

صفحه ی اینستاگرام: saraajorg@