×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

اکسپوی ژاپن ۲۰۲۵

گردآوری و ترجمه: محسن سراجی ،فائزه ابدی

اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای ژاپن با تم اصلی طراحی جامعه آینده برای زندگی ما (Designing Future Society for Our Lives) در جزیره یومسیما در جبهه آبخیز شهر اوساکا در 13 آپریل تا 13 اکتبر 2025 برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود حدودا 28.2 میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد. تم های فرعی این رویداد نجات زندگی ها، تقویت و توانمدسازی زندگی ها، ارتباط دادن زندگی ها با هم و کانسپت اصلی People’s Living Labیا آزمایشگاه زنده انسانی است.

موضوع "طراحی جامعه آینده برای زندگی ما" باعث می شود افراد در مورد این موضوع فکر کنند که چگونه می خواهند زندگی کنند و چگونه می توانند پتانسیل خود را به حداکثر برسانند. همچنین در نظر گرفته شده که با استفاده از اجتماع بین المللی در طراحی جامعه ای پایدار که از ایده های افراد در مورد چگونگی تمایل آنها به زندگی نیز حمایت می کند، هم آفرینی ایجاد شود. اصلی ترین محورهای اهمیت اکسپو به شرح زیر است:

  • حرکت به سوی جامعه آینده برای زندگی ما
  • سکو پرشی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و فراتر از آن
  • فرصتی برای تأیید امکان دستیابی به Society 5.0

به عبارت دیگر، برای اولین بار این اکسپو یک سوال ساده از همه می پرسد: "راه شاد زیستن در چیست؟". این نمایشگاه با برهه زمانی مطابقت دارد که چالش‌های اجتماعی جدید، از جمله گسترش شکاف‌های اقتصادی و تشدید درگیری‌ها، ظهور می‌کنند، در حالی که فناوری‌های علمی از جمله هوش مصنوعی و بیوتکنولوژی‌ها، نیز در حال تکامل هستند، و تغییراتی را برای نوع بشر ایجاد می‌کند، به‌عنوان مثال، افزایش طول عمر را می توان نام برد.

در حالی که ارزش‌ها و روش‌های زندگی در سال‌های اخیر به طور فزاینده‌ای متنوع شده‌اند، نوآوری‌های تکنولوژیکی همه را قادر می‌سازد تا به شیوه غیرقابل تصوری به اطلاعات دسترسی داشته باشند و با آنها ارتباط برقرار کنند. با در نظر گرفتن چنین پیشرفتی، اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای، ژاپن، ابتکارات بهداشتی، پزشکی و سایر ابتکارات پیشرفته از جمله کربن خنثی بودن و دیجیتالی شدن را نیز ارائه خواهد کرد و دانش و بهترین شیوه ها را از سراسر جهان جمع آوری می کند تا بتواند راه حل هایی را برای حل مسائل مختلف با ارزش های متنوع ارائه دهد. هم چنین برای توضیح بیشتر در مورد بحث «زندگی» به عنوان محور اصلی تم اکسپو، سه زیرمجموعه موضوعی فرعی نیز ایجاد شده است: نجات زندگی، توانمندسازی زندگی، و پیوند دادن زندگی.

اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای ژاپن با تم اصلی طراحی جامعه آینده برای زندگی ما (Designing Future Society for Our Lives) در جزیره یومسیما در جبهه آبخیز شهر اوساکا در 13 آپریل تا 13 اکتبر 2025 برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود حدودا 28.2 میلیون نفر بازدیدکننده داشته باشد.

اکسپو 2025 اوزاکا،

کانسپت طراحی

مفهوم اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای، ژاپن، "آزمایشگاه زنده انسانی" است. این مفهوم نشان دهنده رویکرد اکسپو در جهت عملی کردن موضوع آن است و به عنوان راهنما برای پروژه هایی است که در این اکسپو اجرا می شود تا سبک اکسپو را به مکانی برای اقدامات عملی تر تبدیل کند. می توان گفت که بارزترین ویژگی این اکسپو تلاش جهت ارائه تصویری واقع بینانه از جامعه آینده نه تنها از طریق اندیشه بلکه از طریق افدام و عمل خواهد بود. این تلاش قبل از اکسپو، با دعوت از شرکت کنندگان مختلف برای گرد هم آمدن با ابتکارات مختلفی (مانند ابتکارات بهداشتی و پزشکی و ابتکارات مربوط به خنثی کردن کربن و دیجیتالی شدن) در موقعیت های مربوطه خود و مقابله با چالش هایی که راه حل آنها در دستیابی به اهداف توسعه پایدار در نمایشگاه یا خارج از محل برگزاری نمایشگاه کمک می کند، آغاز خواهد شد. با قرار دادن محل نمایشگاه به عنوان آزمایشگاهی که در آن فن‌آوری‌ها و سیستم‌های جدید تأیید می‌شوند، آن را به یک سیستم عظیم تبدیل می‌کنیم که باعث ایجاد نوآوری‌هایی توسط بازیکنان مختلف می‌شود و آن نوآوری‌ها را در جامعه واقعی نیز اعمال می‌کند.

در این رابطه باید افزود که آزمایشگاه زنده شهری مفهومی نوین در عرصه مدیریت و برنامه ریزی شهری است. یک آزمایشگاه شهری شامل فضایی واقعی یا مجازی است که در آن چالش‌های زندگی اجتماعی به ویژه در شهرها مورد واکاوی و تحلیل قرار می‌گیرد، راه حل‌های مختلف در آن آزموده می‌شود، راهکارهای اثربخش پیاده سازی می‌شود و سیاست‌های مناسب برای پیشبرد و توسعه خدمات شهری در تمام سطوح آن تدوین می‌گردد. آزمایشگاه زنده شهری یک مفهوم چندوجهی است به نحوی که مشتمل بر رویکردها، موضوعات و زمینه‌های تحقیق بسیاری می‌شود و لذا دارای ذینفعان متنوعی از شهرداری‌ها گرفته تا شرکت‌های ارائه دهنده راه حل و حتی خود شهروندان می‌شود. آزمایشگاه زنده شهری به عنوان بستری شناخته می‌شود که می‌توان در آن محیطی واقعی، نه فضایی ساختگی و در عین حال پویا برای شبیه‌سازی مدل های مختلف مدیریت شهری ایجاد کرد. در چنین محیطی می‌توان راه‌حل ها و بازخورد متقابل و چندجانبه ذینفعان را مورد بررسی، ارزیابی و تحلیل قرار داد و داده های منتج از آن را جهت افزایش راندمان و بهره‌وری ابعاد مختلف زندگی شهری در شهرهای دیگر نیز بسط و گسترش داد. آزمایش گاه زنده انسانی راهی جهت دست یابی به پایداری است.

سایت اکسپو در یومشیما

سایت اکسپو در یومشیما، جزیره ای مصنوعی در ساحل اوزاکا واقع شده است که به بازدیدکنندگان منظره ای از دریای داخلی ستو را ارائه می دهد. ما اکسپو را به عنوان نمایشگاهی که از طریق دریا و آسمان اطراف به جهان متصل است و همچنین برنامه هایی با استفاده از موقعیت مکانی سایت ارائه خواهیم کرد.

مکان برگزاری: جزیره یوشیما در جبهه آبخیز شهر اوزاکا

سایت اکسپو در یومشیما، جزیره ای مصنوعی در ساحل اوزاکا واقع شده است که به بازدیدکنندگان منظره ای از دریای داخلی ستو را ارائه می دهد. ما اکسپو را به عنوان نمایشگاهی که از طریق دریا و آسمان اطراف به جهان متصل است و همچنین برنامه هایی با استفاده از موقعیت مکانی سایت ارائه خواهیم کرد. این مکان با مساحت 1.55 کیلومتر مربع دارای یک منطقه پاوییون در مرکز خود با منطقه آب خیز در قسمت جنوبی و فضای سبز در قسمت غربی آن خواهد بود.

اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای، ژاپن، شامل سه مجموعه پروژه ای خواهد بود: «هم آفرینی با جهان»، «تمرین تم (موضوع)» و «نمایش جامعه آینده» که در محل یا خارج از محل برگزاری نمایشگاه قبل از برگزاری اکسپو اجرا خواهند شد.  هدف این پروژه‌ها این است که بازدیدکنندگان و شرکت‌ها و سازمان‌های شرکت‌کننده را قادر به تجربه فناوری‌ها، خدمات و سیستم‌های جدیدی کنند که در آینده در جامعه ریشه دوانده و به تنهایی برای دستیابی به اهداف توسعه پایدار و جهش برای اهداف آن و حتی فراتر از آن جهت ایجاد تغییرات در افکار و اقدامات آنها پس از نمایشگاه تلاش کنند. به این ترتیب، اهمیت اکسپو 2025 اوزاکا، کانسای، ژاپن در عملکرد آن به عنوان اهرمی در انتقال فلسفه و دستاوردهای خود به عنوان میراثی به نسل بعدی نهفته است.


جامعه ای انسان محور که پیشرفت اقتصادی را با حل مشکلات اجتماعی توسط سیستمی که به شدت فضای مجازی و فضای فیزیکی را یکپارچه می کند، متعادل می سازد. (توضیحات مترجم)