×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

ترجمه کتاب ارزشمند “طراحی تم پارک و هنر تفریحات تماتیک” در مجموعه سراج

نویسنده: دیوید یانگر    مترجم: محسن سراجی

Theme Park Design & The Art of Themed Entertainment, Book by David Younger, 2016

طراحی تم پارک ها، جادویی که امکان قدم گذاشتن در دنیایی که دزدان دریایی هنوز شهرهای کارائیب را غارت می‌کنند، ماجراجویان جسور در معابد متروک کاوش می‌کنند و ابرقهرمانان بر فراز آسمان‌خراش‌های نیویورک در حال مبارزه با ضدقهرمان‌ها هستند. این کتاب درباره‌ی نحوه‌ی طراحی این مکان‌های فوق‌العاده و نبوغی است که در ایجاد آن‌ها نقش دارند. جلد اول این کتاب در شش فصل به شرح زیر ترجمه شده و جلد دوم آن در دست ترجمه است.

طراحی تم پارک ها، جادویی که امکان قدم گذاشتن در دنیایی که دزدان دریایی هنوز شهرهای کارائیب را غارت می‌کنند، ماجراجویان جسور در معابد متروک کاوش می‌کنند و ابرقهرمانان بر فراز آسمان‌خراش‌های نیویورک در حال مبارزه با ضدقهرمان‌ها هستند.

  • فصل اول/ بستر ظهور یک پارک موضوعی: این فصل تعریف می‌کند که طراحی تماتیک، سرگرمی تماتیک و تم پارک چیست و تاریخچه، محصول آن‌ها و دلایلی که طراحان کار خود را تم‌دار می‌کنند، را نیز بررسی می نماید.
  • فصل دوم / کسب‌وکار: این فصل مدل کسب‌وکار صنعت سرگرمی تماتیک را با این دیدگاه بررسی می‌کند، که طراحی یک اترکشن با تم خوب، درواقع طراحی چیزی است که می‌تواند ازنظر مالی نیز پایدار باشد.
  • فصل سوم/ فرآیند: این فصل روند طراحی کامل یک پروژه تماتیک از طراحی خط آسمان تا پس از بازگشایی پارک و افراد درگیر در هر مرحله را توصیف می‌کند.
  • فصل چهارم/ تم: تفاوت بین تم تجلی (مانیفست) و تم نمایشی (دراماتیک) و خود تم فیزیکی را ازجمله سبک‌ها، محتوا و استفاده از آن‌ها در مقیاس‌های مختلف طراحی را بررسی می‌کند.
  • فصل پنجم/ داستان: ساخت داستان برای تجربه تماتیک را بررسی می‌کند که شامل توجه به مهمان به‌عنوان یک شخصیت، ساختاربندی تجربه، ترکیب محتوا، تطبیق مالکیت معنوی، نوشتن و تکنیک‌های داستانی مورداستفاده برای برقراری ارتباط با مهمانان است.
  • فصل ششم/ طراحی: تکنیک‌هایی را که در طراحی تماتیک صرف‌نظر از مقیاسْ، کاربرد دارند را بررسی می‌کند. از سبک‌های طراحی تم پارک که غالب هستند، تا تکنیک‌هایی مانند فورس پرسپکتیو ، اصلاح و بهبود و عملکرد دوگانه، و تا تعدادی از رشته‌های کلیدی، که طراحی را تعریف می‌کند.

طراحی تماتیک را می‌توان به‌عنوان خلق یک تجربه‌یِ داستانیِ چندبعدی که توسط یک تم، یکپارچه می‌شود، تعریف کرد. چندبعدی است به این دلیل که برخلاف یک فیلم یا بازی ویدیویی، این تجربه در یک فضای فیزیکی اتفاق می‌افتد. داستانی است ازاین‌رو که مؤلفه‌های روایی وجود دارد که فضا را از واقعیت خود، هرچند کوچک هم باشد، جدا می‌کند و تجربه است از این لحاظ که هر عنصر مهمی که مهمان با آن روبرو می‌شود، هرچند بزرگ یا کوچک، اصلی یا فرعی، بر درک کلی مهمانان تأثیر می‌گذارد. در این میان تِمی همنام وجود دارد: خطی واسط که تجارب را به هم پیوند می‌دهد.

این کتاب در مورد پالت‌های رنگی، ترکیب‌بندی و سایر عناصر اساسی نظریه طراحی صحبت نخواهد کرد و همه رشته‌های درگیر را نیز پوشش نمی‌دهد. به‌جای تلاش برای پوشش دانش معماری، طراحی نورپردازی یا تصویرسازی، در این کتاب هدف این است که نحوه تطبیق و کاربرد این رشته‌ها به‌طور خاص در تم پارک‌ها، همراه با ویژگی‌های بستر تم پارک توضیح‌ داده ‌شود.

مهم این است که این کتاب در مورد نحوه طراحی به‌صورت کلی نیست، بلکه مشخصاً در مورد نحوه طراحی تم پارک‌ها صحبت می‌کند. فرد باید دانش اساسی و مهارت در طراحی را از قبل درک کند. این کتاب در مورد پالت‌های رنگی، ترکیب‌بندی و سایر عناصر اساسی نظریه طراحی صحبت نخواهد کرد و همه رشته‌های درگیر را نیز پوشش نمی‌دهد. به‌جای تلاش برای پوشش دانش معماری، طراحی نورپردازی یا تصویرسازی، در این کتاب هدف این است که نحوه تطبیق و کاربرد این رشته‌ها به‌طور خاص در تم پارک‌ها، همراه با ویژگی‌های بستر تم پارک توضیح‌ داده ‌شود. نحوه نگارش در این کتاب آموزش داده‌ نمی‌شود، اما نحوه نوشتن داستان برای سرگرمی‌های تماتیک را آموزش می‌دهد. درحالی‌که این کتاب با در نظر گرفتن تم پارک‌ها نوشته‌ شده ‌است هم‌زمان می‌توان ایده‌های طراحی را در مورد همه نوع سرگرمی تماتیک، اعم از جاذبه‌ها (اترکشن ها)، هتل‌ها، رستوران‌ها یا مغازه‌ها و همچنین شهربازی‌ها، پارک‌های آموزشی، پارک‌های آبی و موارد دیگر نیز استفاده کرد.