×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

غذا در آینده چگونه خواهد بود؟

هدف برنامه شماره 3 توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDG) ، سلامت و رفاه مناسب، شامل تضمین زندگی سالم و ارتقای رفاه برای همه و در تمام سنین است. بنابر گزارش فائو نیز انسان ها در حال حاضر برای هر نفر غذای بیشتری نسبت به سابق تولید می کنند، اما با این وجود 720 تا 811 میلیون نفر در جهان در سال 2020 با گرسنگی مواجه شدند. نظام غذایی فعلی ما بر منابع آب زیرزمینی تأثیر می گذارد، یک سوم گازهای گلخانه ای را تولید و زمین های زیادی را مصرف می کند که باعث اختلال در کار اکوسیستم های طبیعی و از دست دادن تنوع زیستی می شود (FAO، 2020) ازین رو بحث غذای آینده مطرح شده است. عموما این موضوع در قالب استارت آپ هایی با محوریت کشاورزی یا عرصه های فعال در زمینه صنعت غذا و نوشیدنی، کشاورزی، دامپروری و صنایع وابسته هست که ایده هایی پیرامون تولید محصولات جایگزین، خصوصا پروتئین ها، و یا ارائه محصولات جدید می باشد.

نوآوری غذایی نیز به توسعه فرآیندها، محصولات و خدمات غذایی جدیدی اشاره دارد که به میزان قابل توجهی به بهره‌وری صنعت و انتخاب‌های بازار کمک می‌کند. تولید غذا از برق و CO2 اگرچه ممکن است همانند فیلم های علمی تخیلی به نظر برسد، اما حقیقت این است که می توان این کار را انجام داد!


نوآوری غذایی نیز به توسعه فرآیندها، محصولات و خدمات غذایی جدیدی اشاره دارد که به میزان قابل توجهی به بهره‌وری صنعت و انتخاب‌های بازار کمک می‌کند. تولید غذا از برق و CO2 اگرچه ممکن است همانند فیلم های علمی تخیلی به نظر برسد، اما حقیقت این است که می توان این کار را انجام داد! تبدیل CO2 به چربی و پروتئین خوراکی با برق در مقیاس آزمایشگاهی امکان پذیر شده است. هدف نوآوری مواد غذایی بهبود زندگی مصرف کننده و کارایی فرایند کسب و کار مواد غذایی است که هم برای کاهش ضایعات مواد غذایی و هم برای مقابله با اثرات آب و هوایی در داخل و از زنجیره تامین مواد غذایی باید اقداماتی انجام شود.
غذاهای آینده به عنوان غذاهایی تعریف شده اندکه توانایی ما برای تولید حجم قابل توجهی از آنها در نتیجه پیشرفت های تکنولوژیکی به سرعت در حال پیشرفت است. بر اساس داده‌های موجود در حال حاضر، 9 غذای آینده اصلی شامل غذاهای زمینی (گوشت پرورشی، مایکوپروتئین، لارو مگس سرباز سیاه، لارو مگس خانگی، لارو کرم آردآلو) و غذاهای آبزی (جلبک های دریایی نظیر کلرلا (chlorella)، اسپیرولینا (spirulina)، جلبک قهوه ای قندی و نوعی صدف دریایی ماسل (mussels)) می باشد.

9 غذای آینده اصلی شامل غذاهای زمینی (گوشت پرورشی، مایکوپروتئین، لارو مگس سرباز سیاه، لارو مگس خانگی، لارو کرم آردآلو) و غذاهای آبزی (جلبک های دریایی نظیر کلرلا (chlorella)، اسپیرولینا (spirulina)، جلبک قهوه ای قندی و نوعی صدف دریایی ماسل (mussels)) می باشد.


عمده اصلی مفهوم غذای آینده تولید محصولاتی با ارزش غذایی بالا، ردپای زیست محیطی کم و انتشار کربن پایین است که با توجه به بحث آینده پایدار زمین و تغییرات اقلیمی گامی پایدار در راستای چشم انداز پایدار سازمان ملل متحد می باشد. استارت آپ های غذای آینده و فعال در زمینه کشاورزی از بذرهای اصلاح شده و شیوه های کشت ارگانیک و با بازده بالا رونمایی می کنند و بحث صنایع تولیدی از شیوه های جدید بسته بندی و تولید محصولات غذایی نظیر وسایل نگهداری مواد غذایی که پایدار و با ردپای اکولوژیک پایین هستند عرضه می کنند. رستوران ها از شیوه های تهیه غذاهای ارگانیک و طعم های جدید رونمایی می کنند که در راستای تغییر ذائقه انسان به سمت تغذیه پایدار و گیاهی باشد. ایجاد مزرعه شهری، شیوه های نوآورانه کشت مانند هیدرو پونیک و باغ های عمومی و بسته بندی پایدار محصولات غذایی پایداری نمونه ای از تلاش ها در این راستاست.

در حال حاضر شش روند نوظهور در حال شکل گیری است که آینده غذایی را مشخص می کند و به شرح زیر است:

  1. ساخته شده در آزمایشگاه.
  2. استفاده کمتر از منابع طبیعی
  3. عدالت در دسترسی و توزیع غذا بین مردم
  4. ارزش غذایی بالا
  5. ضایعات کمتر
  6. تغییر ذائقه جهانی