×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

مروری بر اهمیت کیفیت محیطی و زیباسازی بصری شهرها

 شهر یک اثر هنری بزرگ است که آفرینندگانی به وسعت خود و به تعداد جمعیتش دارد.

 «کریستوفر الکساندر»

زیبایی و زیباسازی در معماری و شهرسازی، به‌عنوان یک علم و هنر مطرح است و هیچ‌کدام از کشورها و شهرها نمی‌توانند از آن بی‌تفاوت عبور کنند، چراکه بخشی از سلامت انسان‌ها درگرو کیفیت فضای شهری است. براین‌اساس "کیفیت فضای شهری" یعنی "ترکیب‌بندی فضاهای باز و بسته"، به‌گونه‌ای که ازنظر "عملکرد و زیبایی" ، رضایت‌بخش باشد. همان گونه که در خانه به تغییر رنگ دیوارها، نصب تابلوهای نقاشی، مجسمه و تزیینات اهمیت می‌دهیم، فضای شهری هم برای آرامش و نشاط روحی شهروندان و تأثیرگذاری مثبت، نیازمند آثار فرهنگی، هنری و هویت‌بخشی است.

مهم‌ترين معياري در ارزيابي شهرها و محيط‌هاي شهري كیفيت عرصه‌هاي عمومي شهري موجود در آن است و واقعيت اجتناب‌ناپذير اين است كه مردم بر اساس كیفيت آنچه در پيرامون خود مي‌بينند و تجربه مي‌كنند، در مورد آن قضاوت مي‌كنند. ازاین‌رو شهر، تنها شامل بناها نیست، بلکه فضای بین ساختمان‌ها، کوچه، میدان، فضای سبز، ‌ کاربری‌ها و حضور مردم است که موجودیت شهر را می‌سازد و چهره شهر مانند موزه و نگارخانه‌ای است که هرروز نمایشگاه آثار متنوع مردم و منظر تاریخ و فرهنگ تمدن بشری است. امروزه شهرها باهم به رقابت می‌پردازند: تلاش برای زیباتر شدن، کارآمد بودن و ارائه هویتی باارزش، چراکه در این صورت قادر خواهند بود توجه جهانی، جذب گردشگر و بازار سرمایه و استعداد را به خود اختصاص دهند.

 موفقیت شهرها در رقابت‌های مکانی و بین‌شهری وابستگی بسیار مهمی به توانایی ارائه تصویری جذاب از خود است. مکان‌ها و فضاهای شهری به‌عنوان کلیدی‌ترین عواملی که این نقش را بر عهده دارند از جایگاه ویژه در ساختار رقابت‌های شهری برخوردار هستند؛ لذا مشکل اساسی فضاهای شهری امروز این است که در عرصه‌های وسیع و پیچیده به‌آسانی نمی‌توان با محیط شهر "روابط حسی مطلوب و دلپذیر" برقرار کرد. درحالی‌که معماری گذشته ما سرشار از ظرافت‌ها و ریزه‌کاری‌هایی است که هزاران ایده و خلاقیت را در خود نهفته دارد. تزئینات و کاشی‌کاری‌های داخلی با تناسبات و رنگ‌بندی خاص خویش در کنار کالبد درونی، فضایی رمز گون را تداعی می‌کند و هم‌اکنون نیز ارزش خویش را حفظ کرده است.