×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

موسیقی پارک‌های موضوعی، قهرمان گمنام تم سازی

به قلم سارا توکلی – نوازنده و مدرس پیانو کودک

یک صبح زیبا و صاف را در پارک ماجراجویی یونیورسال تصور کنید. بنا به دلایلی تصمیم می‌گیرید تا مسیری طولانی را در پارک قدم بزنید تا به دنیای جادوگران هری پاتر برسید. همان‌طور که از پارک ژوراسیک عبور می‌کنید، سرعت خود را کم می‌کنید. حتی باوجوداینکه ماجراجویی رودخانه پارک ژوراسیک هنوز اجرا نشده ، شما غرق در زیبایی چشم‌انداز جنگل شده‌اید. شما در این مکان تقریباً تنها هستید و درحالی‌که موسیقی با تمی از پارک ژوراسیک موج می‌زند، ناگهان احساس می‌کنید که در فیلم هستید، یک ناظر با چشمانی پنهان !

شما باید این پارک موضوعی را ترک کنید و از پل عبور کنید و به مکان دیگری بروید. اما، چه عبوری! همان‌طور که شروع به عبور می‌کنید، متوجه می‌شوید که موسیقی در حال تغییر است. شما ناگهان در دنیای هری هستید، با تمام شگفتی‌ها و احتمالاتی که هری در کتاب‌ها و فیلم‌ها تجربه می‌کند. قبل از اینکه روی بازوی ربات کوکا سوار شوید، حتی قبل از اینکه زیر طاق بروید،جادو واقعی می‌شود. اینجا سؤال برایتان پیش می‌آید که چگونه موسیقی به ایجاد جادو در پارک‌های موضوعی کمک می‌کند؟

موسیقی، به‌ویژه «زیر» (موسیقی پس‌زمینه‌ای که در اطراف شما پخش می‌شود، درحالی‌که از یک محیط با مضمون خاص بازدید می‌کنید)، اغلب نه به‌عنوان یک نقطه کانونی، بلکه به‌عنوان لایه دیگری از موضوع طراحی می‌شود. در همه‌جانبه‌ترین مضمون‌های امروزی (مانند دنیای جادوگران هری پاتر)، موسیقی کاری بیشتر از اضافه کردن مضمون انجام می‌دهد، درواقع این توهم را ایجاد می‌کند که شما در یک فیلم هستید. این زندگی شماست، فقط بهتر، و با موسیقی متن!

موسیقی پارک‌های موضوعی اغلب قهرمان گمنام تمینگ است. عناصر کمتری در طراحی پارک موضوعی وجود دارد که به‌قدری زیرکانه به کار گرفته‌شده باشد که تأثیر زیادی داشته باشد. موسیقی نقش مهمی در تجربه پارک موضوعی دارد. این امر به نحوه تعامل و احساس شما در مورد رایدها، اترکشن ها و خود پارک کمک می‌کند. در این یادداشت، می‌خواهم برخی از دلایل اصلی تأثیرگذاری موسیقی در کارایی تم پارک‌ها را در اختیار شما قرار دهم که شاید بهتر باشد بعدها از نقش آن در ایجاد تجربه پارک موضوعی قدردانی کنیم.

حال و هوا و فضا
اولین دلیل آشکار که چرا موسیقی پارک‌های موضوعی مهم است حال و هوا و فضایی است که ایجاد می‌کند. موسیقی در پارک‌های موضوعی به ایجاد حس مکان کمک می‌کند. این امر به‌وضوح در پارک‌های موضوعی سنتی، به‌ویژه با سرزمین‌ها و تم‌های خاص دیده می‌شود. همان‌طور که از سرزمینی به سرزمین دیگر سفر می‌کنید، موسیقی در هر یک به ایجاد معماری فضای سرزمین کمک می‌کند. لحن و سبک موسیقی، دنیای اطراف شمارا شکل می‌دهد و انتظارات شما را از تجربه‌ای که این سرزمین در تلاش است ایجاد کند را تعیین می‌کند. به‌عنوان‌مثال با ورود به جزایر شگفت‌انگیز ماجراجویی در یونیورسال اورلاندو، موسیقی لحن ماجراجویانه‌ای ایجاد می‌کند. به‌نوعی، ورودی پارک کمک می‌کند تا موضوع اصلی را برای بقیه روزتان ایجاد کنید. این فضای ماجراجویی و کشف کاملاً در حلقه موسیقی این منطقه گنجانده شده است.

نمونه دیگری از این می‌تواند موسیقی کلاسیک صف‌های کوه فضایی در پادشاهی جادویی در دنیای والت دیزنی باشد. همان‌طور که راه خود را از طریق تونل‌های طولانی طی می‌کنید، به ایستگاه فضایی منتقل می‌شوید. موسیقی به این انتقال از سرزمین فرداها و جذابیت آن کمک می‌کند.

نوستالژی
نوستالژی اغلب باعث واکنش عاطفی عمیق بسیاری از مهمانان پارک می‌شود. به همین دلیل است که موسیقی پارک‌های موضوعی اغلب سعی می‌کنند به خاطرات ما نفوذ کند. این ارتباط به زمان‌های شاد قبلی، به تکرار همین تجربه در بازدیدکنندگان پارک کمک می‌کند. موسیقی اغلب جاودانه خواهد بود و به پر کردن شکاف بین نسل‌ها کمک می‌کند. این امر می‌تواند به‌خوبی به خلق تجربیات مشترک، باوجود تفاوت‌های سنی کمک کند. دیزنی اغلب به‌شدت به این زاویه متمایل است. آن‌ها به مفاهیم رمانتیک خود از نوستالژی و دوران کودکی افتخار می‌کنند و اغلب به‌طور سنتی سعی در ایجاد تجربیات احساسی در رایدها و اترکشن های خود دارند.

آشنایی و جهان سازی
این نکته پایانی به‌نوعی دو مورد قبلی را به هم پیوند می‌دهد، درحالی‌که آشنایی تقریباً خاصی را به آن اضافه می‌کند. این امر اغلب به پر کردن شکاف بین مهمان‌های مکرر علاقه‌مند و کسانی که ممکن است برای اولین بار بازدید می‌کنند کمک کند. این به ایجاد یک فضا و جهان کمک می‌کند.
صرف‌نظر از اینکه ممکن است چقدر به آن توجه می‌کنید، موسیقی پارک موضوعی قطعه‌ای شکل‌دهنده از معماری شنیداری است که به شکل دادن دنیای اطراف شما و تجربیاتی که دارید کمک می‌کند. این‌یکی از آن جنبه‌هایی است که ممکن است متوجه آن نشوید، مگر اینکه از بین رفته باشد. پیشنهاد می‌کنم در بازدید از پارک موضوعی بعدی خود وقت بگذارید و به طراحی صدای سرزمینی که در آن هستید گوش دهید و از آن قدردانی کنید.