×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال

پروژه اقامتگاه ساحلی هندورابی

رؤیای ظهور از پس لانه‌ی دنجِ در شن آرام‌گرفته

پروژه هندورابی با الهام از تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها، یک پروژه معماری است که هدف آن ایجاد فضای زندگی پایدار و نوآورانه در نزدیکی دریا است. این پروژه با الهام از شکل و ساختار تخم‌های لاک‌پشت‌ها است که از مجموعه‌ واحدهای گنبدی شکل تشکیل شده است و توسط تونل‌های زیرزمینی به هم متصل شده‌اند و از منابع انرژی تجدیدپذیر تغذیه می‌شوند. این پروژه به دنبال تلفیق با محیط طبیعی و به حداقل رساندن تأثیرات اکولوژیکی آن است، در حالی که سبک زندگی راحت و مدرن را برای ساکنان خود فراهم می‌کند.

طراحی پروژه اقامتگاه ساحلی تخم لاک پشت بر اساس اصول بیومیمیکری (biomimicry) است که تمرین تقلید راه‌حل های طبیعت برای مشکلات انسانی است. با تقلید از شکل و عملکرد تخم‌های لاک‌پشت، این پروژه امیدوار است به چندین مزیت از جمله: عایق حرارتی، حفظ آب، پایداری ساختاری، تهویه طبیعی و جذابیت بصری دست یابد. این پروژه همچنین با هدف احترام و حفاظت از زیستگاه لاک‌پشت‌های دریایی که گونه‌های در خطر انقراض هستند و با تهدیدات زیادی از سوی فعالیت های انسانی روبرو هستند، انجام می‌شود.

کانسپت پروژه

پروژه تخم لاک پشت فراتر از یک پروژه معماری است. همچنین یک پروژه اجتماعی و زیست محیطی است که به دنبال افزایش آگاهی و الهام بخشیدن به اقدامات برای حفاظت از لاک پشت های دریایی و اکوسیستم های آنها است. این پروژه قصد دارد با جوامع و سازمان های محلی برای آموزش و مشارکت آنها در حفاظت و احیای محیط زیست دریایی همکاری کند. این پروژه همچنین امیدوار است که الگویی برای توسعه پایدار ایجاد کند که بتوان آن را در سایر مناطق ساحلی در سراسر جهان تطبیق داد.

آن‌چه نادیدنی است میراث اصل و نسب باستانی اصیلی را با خود حمل می‌کند. در گوشه‌ای پنهان از ساحل، جایی که امواج به آرامی ساحل را لمس می‌کردند، تخم لاک پشتی در بستر نرمی از شن دفن شده بود. این هدیه گران‌بها، شگفتی نادر و ظریفی بود که کمتر چشمی آن را دیده است. هر گنبد خانه‌ای بود، حرم و پیله‌ای برای ساکنانش. وعده‌ی نسلی که در برابر شگفتی‌های این عمیقِ آرام ِ آبی، جان می‌یابد، اگر دستی غریب، در این بده بستان دریا و ساحل و لاک‌پشت‌های بی نوا، به میان نیاید و حسرت دیدن نور ماه و پیوستن به رقص آن را بر فراز آب، به دل جواهرهای مانده از لاک‌پشت‌ها نیندازد. از پس اتصال ریشه‌های غول پیکر زمینی که مانند بال‌های پرنده از باد و خورشید جان می‌گیرند و با ظرافت کروی‌شان ساحل را جابه جا پر می‌کنند؛ رؤیای ظهور از پس لانه‌ای دنجِ در شن آرام‌گرفته. این معجزه‌ی خاموش که با یک بارقه کوچک نور و امید، با درک ریتم جزر و مد و گرمای خورشید، منتظر لحظه‌ی شگفتی است تا وقتش برسد که این گنج مخفی را به نور برساند.  نور کجاست؟

با توجه به نوع مخاطب، پروژه می‌تواند از نوع تفریحی/ زوج‌ها ، تفریحی/ خانواده ، سوپر لوکس و یا ترکیب این سه مورد باشد. با توجه به نوع خدمات این اقامتگاه، امکانات رفاهی در دو سطح درجه ۱ و درجه ۲ به مخاطبین ارائه می‌شود.

امکاناتی که در این اقامتگاه ارائه می‌شود شامل موارد زیر است:

  • اقامتی : درجه ۱ ( لوکس ) و درجه ۲
  • سالن ویژه اسپا
  • غذا و نوشیدنی
  • استخرهای خصوصی
  •  فضای سولاریوم اختصاصی
  •  فضای اختصاصی برای شنا
  • غواصی و ماهیگیری

پروژه اقامتگاه ساحلی هندورابی با ظرفیت ۵۰ اتاق و مساحت ۴۸۰۰ مترمربع شامل:

 اقامتی ۲۷۰۰ مترمربع (۶۵ %) +۱۴۰۰ مترمربع (۳۵%) خدمات +۷۰۰ مترمربع لنداسکیپ

باتوجه‌به نوع اقامتگاه و مخاطبین پروژه بیشتر اتاق‌ها برای دو نفر در نظر گرفته شده است و سوئیت‌ها برحسب نیاز می‌تواند دونفره یا به‌صورت خانوادگی طراحی شود.

  • اتاق کینگ: دارای تخت دونفره سایز کینگ، برای دونفر هم قابل استفاده است.
  • اتاق های دونفره: شامل اتاق های مجزا (تویین) و اتاق های یک تخته(دبل) است.
  • سوئیت های مجموعه: شامل مینی سوئیت، سوئیت‌های دونفره و سوئیت‌های خانوادگی است.
  • اتاق ویژه معلولین و همچنین اتاق ویژه سالمندان: با امکانات ویژه و مورد نیازمخاطبین آن طراحی خواهند شد.

اتاق‌ها و سوئیت‌ها دارای درجه‌بندی و امکانات ویژه هستند:

  • اتاق‌ها و سوئیت‌های معمولی با امکانات ویژه (ویو مناسب و تراس)
  • اتاق‌ها و سوئیت‌های لوکس با امکانات ویژه (ویو مناسب و تراس، استخر خصوصی، فضای سولاریم خصوصی، دسترسی وی آی پی به سالن غذاخوری و… )
  • اتاق‌ها و سوئیت‌ها در دو لوکیشن همراه با واحدهای همسایگی و کاملاً جدا و مستقل جانمایی خواهند شد (الزامات طراحی پساکرونا)

در متریال این پروژه با توجه به اهمیت استفاده از مواد اولیه بومی، از شناشیل (متریال بومی منطقه خلیج فارس) و ترکیب آن با بتن استفاده کردیم.این پروژه در مهرماه سال ۱۴۰۱ در دفتر معماری و خلق تجربه های میان مرز آندو طراحی گردیده است.

موقعیت: جزیره هندورابی

زمانبندی: اتمام مرحله‌ی طراحی

کارفرما : مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج

مدیر هنری : محسن سراجی

کانسپت و طراحی : سارا سلامت ، محمد حسن دانشور

پست پروداکشن : جواد صابری

سایت و رسانه : زهرا محمدپور ، فائزه ابدی

تفسیر هنری : متانت محبی