×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال

این پروژه باهدف طراحی و ساخت تم پارک تفریحی و سرگرمی در جزیره کیش و باتکیه‌بر هویت بومی آن منطقه شکل گرفت.  استفاده از به‌روزترین دانش طراحی و اجرایی تم پارک‌های جهان و انتخاب کانسپت «دزدان دریایی» ایده‌ای بود که از سال ۱۳۹۹ به سفارش شرکت پارسیس زرمهر کیش و در مساحت ۴ هکتار آغاز شد و تا کنون با مشارکت بیش از پنجاه متخصص و تکنسین زبده کشور در حال انجام است.

شکل‌گیری داستان برای شهربازی

شکل‌گیری یک شهربازی بر اساس داستان و روایت، اگرچه که نه در جهان اما کاری تازه در ایران است.  چالش اصلی در این دست پروژه‌ها پل زدن بین جهان داستان و جهان خارج در ضمن اجرایی کردن آن است. در پروژه‌‌هایی ازاین‌قبیل که بناست از روایت به اجرا برسند، رویکرد بین‌رشته‌ای گزینه مناسبی برای دست‌یابی به بهترین جواب است؛ بنابراین طی جلساتی که با حضور کارفرما برگزار شد به تشکیل یک اتاق فکر که حاوی تخصص‌ها و اندیشه‌های گوناگون باشد رسیدیم. این اتاق فکر که دارای شورای سیاست‌گذاری داستان بود با  حضور تخصص‌ها و نقش‌های گوناگون اعم از نویسنده، شاعر، مدیر هنری، معمار، فلسفه‌دان، هنرمندان تئاتر و کارفرما و نمایندگان ایشان تشکیل شد. در این اتاق فکر، مبانی نظری پروژه تحت پنج مسیر کلی توصیف، تحلیل، نقد، الگو و مصداق تعریف شد. پس از ساعت‌ها بحث و تبادل نظر مبانی اولیه کانسپت و کاراکترها تنظیم شد. در این جلسات، پیش‌بردن دو داستان به‌صورت موازی مطرح شد .

داستان‌های موازی:

۱.داستان جوانان و بزرگسالان

این داستان که برای گروه سنی جوان و بزرگسال است حول شخصیت اصلی راوی که به شهربازی ورود پیدا می‌کند، آغاز می‌شود. شخصیت اصلی داستان ابتدا به گشت‌وگذار در شهربازی می‌پردازد و همراه با او، آشنایی ما با اقامتگاه، قلعه اوترانتو، کاخ شهرت، خیابان خوراکی‌های نشاط‌آور، ترن هوایی و … صورت می‌گیرد و سپس ماجراهای شگفت‌آوری را روایت می‌کند.

۲. داستان کودکان :

مخاطب این داستان گروه سنی کودک و نوجوان است و شخصیت‌های اصلی آن:

این داستان در جهانی موازی با داستان اصلی نگارش شده است . شخصیت های اصلی داستان متناسب با تیپ های شخصیتی کودکان و در راستای علاقه مندی های این نسل شخصیت پردازی شده اند . خروجی به‌صورت دو داستان با دو تم و گروه سنی متفاوت به تأیید کارفرما و نمایندگان ایشان رسید که در کتاب‌هایی جداگانه به چاپ رسیده‌اند. طراحی شخصیت و اکسسوآر مربوط به هر کاراکتر گاهی به این صورت بود که از روایت داستانی به طراحی جزئیات پرداخته می‌شد و گاهی در روندی معکوس، از اسکچی دستی یا  طرحی نو، چیزهایی به شخصیت‌های داستان افزوده می‌شد.

کلیدواژه‌ها

در اتاق فکری که از نیروهای متخصص و میان‌رشته‌ای تشکیل شد، چالش‌ها، مسائل و مشکلات مجموعه‌های تفریحی به بحث گذاشته شد. در مرحله بعد ارزش‌هایی که یک مجموعه گردشگری موفق می‌تواند داشته باشد به نظرسنجی گذاشته شد. از مجموعه این گفت‌وگوها کلیدواژه‌هایی استخراج شد که به‌صورت حلقه محاطی مجموعه تعریف شد.

در این بخش توصیف بخش‌های اقتصادی با اولویت خدمات گردشگری، تأمین امکانات لازم برای گذراندن سالم اوقات فراغت شهروندان و گردشگران و استفاده از ظرفیت توریست‌های خارجی عمدتاً مسلمان و شیعه حاشیه خلیج‌فارس دیده شد.

چشم‌انداز گردشگری کیش

در طرح جامع مقصد جزیره کیش پیش‌بینی شده که در سال ۱۴۰۴ تعداد دو میلیون و پانصد و بیست هزار نفر گردشگر به جزیره وارد خواهند شد و میانگین طول اقامت آن‌ها پنج‌روز خواهد بود. دراین‌بین سهم گردشگران خارجی ۴۲۰ هزار تا ۵۸۰ هزارنفر پیش‌بینی شده است. در میان گردشگران خارجی ، خانواده‌های متعلق به کشورهای عربی خلیج‌فارس و خاورمیانه بیش از هشتاد درصد با کودکان و نوجوانان خود به جزیره سفر می‌کنند.

۵۵درصد از جمعیتی که باهدف گذراندن اوقات فراغت به جزیره کیش سفر می‌کنند زیر ۲۵ سال سن دارند و سهم زنان و دختران از آن ۴۳ درصد است. گروه‌های درآمدی بالا در الگوی اجتماعی، اقتصادی فعالیت تفریحی خارج از منزل در خور و شایسته با جایگاه خود در جزیره کیش نمی‌بینند. پروژه در قالب ساخت پروژه‌ای ملی و در سطح یک ریسورت، تم پارک و مجموعه تفریحی سرگرمی سرپوشیده تعریف شده است.

این پروژه به دلایلی متوقف شده است و مرکز آفرینش و توسعه فضاهای هنری سراج به دلایل متعدی هیچگونه همکاری با شرکت پارسیس زرمهر کیش به عنوان کارفرمای این پروژه ندارد.