×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

راه اندازی کمپین تبلیغاتی موفق

تبلیغات موثر باید تاثیر بسزایی بر مخاطب بگذارد، با ارائه انواع اطلاعات مخاطب را سردرگم نکند و دارای محتوای کوتاه و تاثیر گذاری باشد. برای داشتن یک کمپین تبلیغاتی در ابتدا به چندین آگهی مرتبط نیاز است که پیام یا موضوع اصلی را منتقل کند که این تبلیغات را می توان برای بسترهای مختلف طراحی کرد.هم چنین یک کمپین تبلیغاتی موفق شامل سه مرحله کلی است که بصورت مکمل می تواند جامعه وسیعی از مخاطبان را جمع کند این مراحل شامل تبلیغات در پیش از رویداد، حین رویداد، و پس از رویداد می باشد. پیش از رویداد شامل کلیه مراحل و اتفاقات قبل از رخداد ویژه است. برای مثال اگر افتتاحیه یک مجموعه را رویداد بگیریم پیش از رویداد شامل تبلیغات در فضاهای مختلف قبل از افتتاحیه می شود. رویداد اگر خود افتتاحیه باشد کلیه فعالیت های تبلیغاتی در روز افتتاحیه را شامل می شود و تمام وقایع پس از افتتاحیه تبلیغات در مرحله  پس از رویداد را شامل می شود. بر این اساس تبلیغات موثر باید موارد زیر را در بر گیرد:

  1. مخاطب هدف را به خوبی شناسایی کرده باشد.
  2. هدف ان به خوبی مشخص باشد.
  3. یک Brand Summary قوی تهیه کند درک درستی از برند به مخاطب بدهد و در رقابت شما را از رقبا پیش اندازد
  4. بهترین پلتفرم تبلیغاتی براساس جامعه هدف انتخاب شود.

تبلیغات موثر بطور کلی دارای چند دسته بندی کلی از لحاظ نوع و ماهیت می باشند که استفاده ترکیبی از موارد می تواند حداکثر مخاطب را برای رویداد جمع و مطلع کند:

  • تبلیغات کاغذی
  • تبلیغات سرچ اینترنتی (Paid search advertising)
  • تبلیغات فضای مجازی
  • تبلیغات بصری
  • تبلیغات بومی
  • تبلیغات رسانه ای (رادیو/تلوزیون)
  • تبلیغات در فضاهای بیرونی و محیط های مختلف

نمونه های موردی از کمپین های تبلیغاتی موفق دنیا

برند نایک (Nike)

این برند در دوره ای صرفا بین دوندگان ماراتون خواهان داشت اما با توجه به ترند فیت و لاغر شدن با استفاده از شعار "فقط انجام بده" توانست بین تمام ورزشکاران و افراد عام جا باز کند. این کمپین تبلیغاتی در پاسخ به این سوال صورت گرفت: چه مشکلی در حال حاضر وجود دارد که این محصول می تواند آن را رفع کند؟

کوکاکولا

در سال 2011 این برند 150 نام متداول را انتخاب کرد و بطری های خود را بر اساس آن طراحی کرد که افراد می توانستند بطری نوشابه ای بر اساس نام خود یا لوگو دانشگاه و سازمان شان داشته باشند. همچنین این برند در دستگاه های خرید این شانس را ایجاد میکرد که اگر بطری با نام خود دریافت نکردی یکی دیگه بردار! از جایی که مخاطب نوشابه مردم عام هستند این ترفند بسیار محبوب شد.

دونات و قهوه های دانکن

کمپینی با هشتگ #DunkinAtHome راه اندازی کرد که در تلویزیون در نمایشی با شخصیت راپونزل کسی به نجات راپونزل میاد اما راپونزل با دیدن دونات ها ترجیچ می دهد در خانه بماند تا اینکه نجات پیدا کند!

تکنیک های موثر در تبلیغات

تبلیغات موثر برپایه یک سری تکنیک ها و نکات می باشد که خلاصه مهم ترین آن ها به شرح زیر است:

1.روانشناسی رنگ و ترکیب بندی مناسب

استفاده از رنگ بر اساس روانشناسی رنگ، فونت, عکس و طرح مناسب حداکثر کارایی را دارد. ترکیب بندی مناسب عموما بر اساس هندسه گشتالت می باشد که بر پایه سادگی، همزمانی و ارتباط است.

2.توجه به زبان بدن

 اگر تبلیغات دارای حضور فیزیکی یا تصویر افراد است زبان بدن نقش بسزایی در مناسب بودن این امر دارد.

3.نشان دادن پشت صحنه به اعتبار و صداقت برند می افزاید

 برای مثال وقتی افراد بدانند در پشت صحنه طراحی چه تیم حرف ای قرار دارد ناخوداگاه بیشتر اعتماد می کنند.

4.برقراری ارتباطی منطقی و مرتبط بین وقایع موجود در مارکت و یا از لحاظ روانشناسی

برای مثال شستشوی دستان کودکان با صابون بعد از بازی کردن پیام روانشناسی و خلاقه ای دارد که ایرادی ندارد اگر بچه ها کثیف شوند چون با صابون میشود این موضوع را رفع کرد. این موضوع بسیار نیاز به مطالعه و بررسی دقیق نیازها و خواسته های مخاطب دارد.

5.استفاده از سمبل سازی

سمبل سازی بین هدف مارکت و دنیای پیرامون باعث ایجاد حس روانشناختی بر مخاطب می شود. مثال متداول آن صابون های شوینده هستند که رایحه را با استفاده از عناصر طبیعت نشان می دهند. هم چنین تبلیغ خلاقانه زیر برای هدیه روز ولنتاین بجای قلب.

6.انسان سازی در عناصر تبلیغ

برای مثال لوگوی ام اند ام (m&m) شخصیت های انسانی مانند دارد که حس مناسب و خوشایندی در فرد ایجاد می کند.

7.استفاده از ترندهای روز برای القای مطلب

برای مثال تبلیغ یک کارت اعتباری که تصدیق می کند در دنیای شلوغ امروزه داشتن کارت اعتباری یک ضرورت برای خرید است کاملا مطابق با نیاز روزانه افراد است.

8.استفاده از شواهد اجتماعی

نشان دادن شواهد اجتماعی در تبلیغات باعث می شود فرد آن عنصر را یک ضرورت تلقی کند. مثلا بج های روی لباس که امروزه کاربرد فراوانی دارد در بیزنس های مختلف می تواند تبلیغ خلاقانه ای برای یک شرکت باشد.

9.استفاده از عنصر تخیل و فانتزی های ذهنی و افسانه ها

برای مثال استفاده از شخصیت اسب تک شاخ که همیشه با رنگین کمان آمیخته است می تواند یک کاربرد باشد برای برندی با هر یک از این نشانه ها.

10.استفاده از پروموشن ها

برای مثال 20 درصد آف در صورت خرید بالای صد دلار و بلیط رایگان در ازای خرید 2 یا 3 عدد و ...

و در نهایت بکار بردن تعدادی از تکنیک های رایج بازاریابی بصورت مکمل هم در مرحله پیش، حین و پس از رویداد حداکثر کارایی را دارد.