×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

شهر، بدون هنرشهری مرده است !نگاهی به تجربه سیدنی در هنر شهری

شهرهای بزرگی که در طول تاریخ ظهور کرده اند در میادین و دیگر مکان های عمومی خود دارای مجموعه ای از
بناهای یادبود،فواره ها و دیگر آثار هنری بوده اند.

شهرهای بزرگی که در طول تاریخ ظهور کرده اند در میادین و دیگر مکان های عمومی خود دارای مجموعه ای از بناهای یادبود،فواره ها و دیگر آثار هنری بوده اند.

سیدنی با بندرگاه ، ساختمان های به جا مانده از قرن 19،مرکز اپرایی نمادین ، معماری اواخر قرن 20 و 21 و آب هوای ملایم خود معمولا در رده های ابتدایی شهرهایی قرار می گیرد که برای زندگی، کار و سفر مطلوب هستند.

برنامه سیدنی پایدار 2030 افق های جدیدی را در ارتقای جایگاه سیدنی به عنوان یک شهر پیشرو در جنبه های مختلف سازه ای و محیط طبیعی و در تقویت جایگاه این شهر به عنوان یک شهر پر طراوت فرهنگی و پایدار ترسیم می نماید. دخیل نمودن فعالانه کمیسیون های هنری ،نمایشگاه های موقت شهری ، المان های هنری و رویداد های مختلف هنری و اجتماعی بخشی ضروری از این چشم انداز را شکل می دهد.

ایجاد یک تفسیر معاصر از سهم هنر شهری در فضاهای عمومی و ترسیم چشم انداز یک شهر نیازمند ملاحظه دقیق زمینه ، مطالعه گسترده ای از گزینه های هنری مناسب کارگروهی میان افراد حرفه ای دخیل و برنامه ریزی دقیق راهبردها و مراحل انجام پروژه میباشد.

هیئت مشاوران هنر شهری ، متشکل از متخصصین شناخته شده هنرهای تجسمی، از طریق فراهم آوردن توصیه های مستقل به شورا ، به طور مداوم در برنامه هنر شهری مشارکت می نماید. هدف مشترک خلق فضاهای معاصری است که طبیعت و هویت شهری را در کنار یکدیگر گرد می آورد و هم محبوب جامعه و هم مورد علاقه بازدیدکنندگان است.

هنرمندان در خون حیات بخش یک شهر عنصری اساسی هستند. زندگی خلاقانه و فرهنگی سیدنی یک بخش مهم از سیدنی پایدار 2030 است. شهر سیدنی نقشی محوری را در خلق فرصت ها برای هنرمندان ایفا می نماید تا در مورد زندگی معاصر تامل کنند و ایده هایی نوآورانه را که برای جوامع متنوع اجتماعی و فرهنگی به گونه ای فراگیر قابل دسترسی باشد ارائه نمایند تا این جوامع از آنها بهره مند شوند.

ساکنین و شهروندان به وضوح خواستار جایگاهی برای هنرمندان و هنر در شهر شدند. این مساله به وضوح در این راهبرد عمومی جدید منعکس گردیده است.این راهبرد بر سیاست های موجود هنر شهری استوار است و فعالیت های مهمی را به منظور شناساندن فرهنگ و میراث بومی در محیط های عمومی در بر می گیرد.این مساله همچنین تمرکز بیشتری را بر اهمیت پروژه های هنر شهری به عنوان روشی برای فراهم آوردن امکان تجلی فرهنگی و مشارکت در مسائل معاصر برای جامعه قرار می دهد.

به طور خاص ، مشاهده شیوه هایی که بسیاری از هنرمندان معاصر از طریق آنها به مسائل چالش برانگیز مرتبط با تغییر آب و هوا پاسخ می دهند و قادر به آگاه سازی مردم از محیط زیست و تاثیرات ما بر آن هستند بسیار تهییج کننده است. هنرمندان اغلب در خط مقدم رویارویی با مسائل مرتبط با گرم شدن زمین هستند.

یک شهر بدون زندگی فرهنگی و هنری در حال شکوفایی در حقیقت یک شهر مرده خواهد بود. هنرمندان ما شهر ما را تکریم می کنند ، غنی می سازند ، و به حس هویت و حس شهروندی ما کمک می کنند.

محسن سراجی

مدیر مرکز آفرینش و‌توسعه فضاهای هنری سراج