×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

تم پارک موشن گیت دبی

تجربه بازدید از کمپلکس تفریحی موشن گیت ، لگولند و بالیوود به عنوان یک الگوی مهم و مدنظر کارفرما در ساخت پروژه از چند منظر جدی به نظر می رسد. موشن گیت تم پارکی است که با الهام از انیمیشن های هالیودی سه کمپانی مطرح دنیا از جمله«دریم ورکس» ، «پیکچرز» و «لیونزگیت» ایده پردازی و ساخته شده است . دارای پنج سرزمین متفاوت ، یک ورودی منحصربه فرد و همچنین حدود ۳۰ راید ، ۱۵ فروشگاه ، یک خیابان کلاسیک و ۱۰ رستوران است.

اگر حتی شعار موشن گیت را با عنوان «سفر خود را به دنیای فیلم آغاز کنید » ندانید!  طراحان این تم پارک در طراحی ورودی اصلی کاملا مخاطب را در آستانه تخیل و دنیای متفاوتی قرار می دهند که این مقدمه، فضا را برای رویاپردازی بازدیدکنندگان باز می کند . البته با ذکر این نکته که طراحان، دست بازی برای ترسیم چشم انداز و سلسله مراتب ورود مخاطب به شهربازی داشتند، به نحوی که این فضاسازی به متراژ تقریبی یک هکتار قبل از مواجهه با ورودی اصلی، فرصتی است که در اختیار پروژه های مشابه داخلی قرار نمی گیرد و همین محدودیت به تنهایی باعث کمتر خوانا شدن ورودی می شود.

لی اوت طراحی معماری موشن گیت، لی اوت عصای جادویی است ، مخاطب پس از ورود به تم پارک از ورودی در فضاسازی خیابان کلاسیک قرار می گیرد . در مواجه اولیه با تم پارک به نظر می رسد توجه به متریال های ساخت ، طراحی کلاسیک خیابان ، شیب بندی پیاده رو ، توجه به حرکت کالسکه و ویلچر معلولان و سالمندان و همچنین برنامه فیزیکی و سلسله مراتب نیازهای مخاطبان به درستی مورد توجه طراحان قرار گرفته است که با توجه به سوابق طراحان و سرمایه گذاران انتظاری غیر از این نمی رود.

طراحان این تم پارک بر خلاف پروژه های مشابه ایرانی محتوای لازم را برای خلق ایده های اجرایی داشته اند  و به پشتوانه انیمیشن ها و فیلم هایی که قبلا در کلاس جهانی ساخته اند و با اتکا به کانسپت اصلی که قبلا به وسیله بهترین هنرمندان و انیماتورها ایجاد شده است فرصت ارزشمندی برای مانور در طراحی تم پارک دارند.

شما همه ایده های خلاقانه طراحان انیمیشن هایی مثل هتل ترانسیلوانیا ، کارخانه اسمورف ها ، پاندای کونگفوکار ، پنگوئن ها ، ماداگاسکار ، شرک ، دنیای مردگان و ابری با احتمال بارش کوفته قلقلی را به با شیوه بیانی متفاوت در موشن گیت خواهید دید.

تیم طراحی بیشتر از پرداختن به نمودهای معمارانه، به دنبال خلق تجربه ای میان مرز برای مخاطب در چهارچوبی فانتزی هستند . طراحی ها در لایه های متنوع وحشت ، هیجان ، فانتزی ، خیال پردازی و آینده شکل گرفته است و این ریزبینی و توجه  به جزئیات تا حد زیادی همه مخاطبان را در مواجه با موشن گیت قانع می کند.

حیوانات ، موجودات غیر عادی ،  کاراکترهای فانتزی و بناهای معماری باروک و حتی استفاده از تکنولوژی های روز نمایش و تصویر در پروژه هم از منظر طراحی و هم از منظر اجرایی یک سرو گردن از سایر نمونه ها بالاتر است . هرچند که همه اینها به خوبی در خدمت «تم» قرار گرفته اند.

هر سرزمین در موشن گیت بین یک یا دو راید اصلی دارد ، انتخاب رایدها برای هر سرزمین هوشمندانه و متناسب با تم است اما در عین حال در لایه های کلی تم پارک و در اجتماع همه سرزمین ها هم این پراکندگی مد نظر طراحان بوده است.

سرانه فضای سبز در موشن گیت با توجه به اقلیم دبی و موضوع سایه اندازهای طبیعی و یا غیر طبیعی به درستی مورد توجه طراحان قرار گرفته و ازاین حیث شباهت اقلیم دبی و کیش، راهکار اصلی نمونه های موردی را به خصوص برای پروژه های سرمایه گذاری تفریحی در صنعت تفریح و سرگرمی جزیره کیش نشان می دهد.

الگوی بهره برداری موشن گیت در تقابلی معنا دار با الگوی شهربازی های متداول در ایران و حتی مورد گلوبال ویلیج در دبی هست که جای تحلیل اقتصادی و حتی زیستی مخاطب دارد. به عنوان مثال شما با پرداخت حدود ۴۰۰ درهم در موشن گیت امکان استفاده از اکثر جاذبه ها و رایدهای موشن گیت را دارید اما موضوع در گلوبال ویلیج یا شهربازی های ایران اینطور نیست . شما با پرداخت یک ورودی به «بازی انتخاب جاذبه و هزینه» می روید و تقابل این دو‌الگو و بررسی آن در نظام بهره برداری شهربازی ها و تم پارک ها حائز اهمیت است.

لایه نورپردازی در موشن گیت در خدمت تم سرزمین ها و رایدها است و این طراحی به شدت هوشمندانه است.در لند اسکیپ رمپ ها با شیب استاندارد مخاطب را به سرزمین ها هدایت می کند . جداره ها با کاشت طبیعی ، تنوع گیاهی و توجه به جزئیات و کارکرد،از مهمترین برتری های لند اسکیپ هستند.

با این حال توسعه به عنوان بخش جداناپذیر شهربازی ها در روند طراحی مسترپلان دیده شده است . حصارهای موقتی به منظور ایجاد رایدها یا جذابیت جدید به مخاطب طراحی شده است و شما به عنوان مخاطب پویایی و آینده را در روند تقابل در فضا می بینید و به نظر این نکته درستی است. این فضاها به برگزاری ایونت های زمانی ، ملی و جهانی کمک شایسته ای می کند و در گفتگوی مناسبی با مخاطب خواهد بود.

اجازه بدهید در خصوص لایه غذا و نوشیدنی دقیق تر شویم . در واقع مبلمان های استراحت مخاطبان به جز میدان اصلی شهربازی همگی در مجاورت دکه های غذا و نوشیدنی قرار گرفته اند!  این جانمایی با هدف جذب مخاطب و رونق اقتصادی این فضاها قرار گرفته است . حتی در انتخاب منو غذاها و جانمایی غرفه ها در سرزمین ها و فضای باز  موشن گیت توجه بیشتری شده است. البته این انتخاب یک الگوی جهانی دارد که ما تا حدود زیادی با آن آشنایی نداریم.

سطح سرمایه گذاری بالا در موشن گیت ( حدود یک میلیارد دلار ) علاوه بر ارائه توانایی های سازندگان و ترغیب مخاطب برای حضور در فضای تم پارک ، به نظر می رسد با هدف تبلیغات و حضور در کنار رقبای مطرحی همچون دیزنی و یونیورسال است؛ گویی این حضور الزامی از فرایند بیزینس کمپانی های تولید انیمیشن و فیلم شده است.

در انتخاب تکنیک ساخت در فضای داخلی توجه سازندگان بیشتر مبتنی بر تکنولوژی دکورسازی و مجسمه سازی های سریع بوده و تسلط و امکان استفاده از متریال های به روز دنیا با تکنولوژی های پیشرو و همچنین تکنسین های ماهر برگ برنده سازندگان در موشن گیت است.

به هر حال بلند پروازی رهبران امارات هم در حمایت از این پروژه بسیار به چشم می آید . گویی حاکمان امارات یا دبی، تعریف این پروژه ها را جزئی از برندینگ سرزمین خویش می دانند.

محسن سراجی (مدیرمرکزتوسعه و آفرینش  فضاهای هنری سراج)

برای دیدن سایر تجربه های مدیریتی می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام: saraajorg@