×
جستجو در سایت
ورود و عضویت
بازیابی رمز ورود
کد تایید ارسال شد
جهت تایید تغییر رمز کد ارسال شده را وارد نمایید
ورود
نام کاربری یا رمز خود را فراموش کرده ام
شماره موبایل خود را وارد نمایید
ارسال
اگر هنوز عضو نیستید 
عضویت
ارسال
ارسال
دسته بندی ها
×
دسته بندی ها

نمایشگاه صنعت شهربازی جهان «DEAL2020»

نمایشگاه DEAL2022 صنعت شهربازی ،تفریح و سرگرمی در دبی را، می‌توان یک گردهمایی سالانه از کمپانی‌های مطرح و فعالان در صنعت شهربازی جهان به‌خصوص سازندگان رایدها، اترکشن‌ها و بازی‌ها در این صنعت، به همراه ارائه‌دهندگان سیستم‌های اتوماسیون مدیریت شهربازی‌ها و تم پارک‌ها دانست.

هرچند که به نظر می‌رسید این نمایشگاه تحت‌تأثیر آثار کرونا به قدرت تجربه‌های گذشته نیست؛ اما بااین‌وجود، حضور تکنولوژی و نگرش‌های جدید در این حوزه ستودنی است. البته در کنار پروژه‌های تعاملی و متحرکی که بعضاً جنبه معمارانه نیز داشتند جای خالی توجه به صنعت غذا و نوشیدنی در نمایشگاه به‌شدت به چشم می‌آمد.

غم‌انگیز است که شاهد این هستیم، سرمایه‌گذاران ایرانی علی‌رغم تمایل به خرید رایدها و تکنولوژی‌های جدید به دلایل متنوعی از جمله تحریم‌ها، قیمت بالا و نگرانی از عدم حمایت فنی کمپانی‌های خارجی فرصت استفاده از این خدمات را برای پروژه‌هایشان از دست می‌دهند و لاجرم این تجربه منحصربه‌فرد از مردم ایران دریغ می‌شود.

نقطه عطف این نمایشگاه را حضور سه تیم طراحی تم پارک باید دانست که بر پایه گفتگوی «خلاقیت»، «تکنولوژی» و «تجربه لذت» کانسپت‌های طراحی را باهدف «خلق یک اثر هنری» تعریف و اجرایی می‌کردند. گفتمانی بر پایه ایدئولوژی مبتنی بر تجربه لذت.

یکی از نکات مهم نمایشگاه را می‌توان گفتگوی آثار حجمی مانند مجسمه‌ها در تعامل مناسب با تکنولوژی‌های نمایشی از جمله ویدئو وال‌ها بر پایه تکنیک اسکن سه‌بعدی دانست. درست در جایی که مخاطب خود را در نقطه کامل‌کننده این تأثیر می‌بیند.

دورخیز شرکت‌های هندی به سمت ساخت بازی‌ها و اترکشن ها قابل‌توجه به نظر می رسید هرچند هنوز فاصله معناداری در کیفیت طراحی با شرکت‌های درجه ۳ و ۲ چینی داشتند .

غیر از یک شرکت کره جنوبی که خصوصاً در دیزاین VR ارائه منحصربه‌فردی داشت کماکان می‌توان بازار هدف در طراحی VR پارک شهربازی را، کمپانی‌های چینی دانست. به‌خصوص کمپانی  Funin  که هوشمندانه همه گروه‌های سنی مخاطب را در سبد محصولات خود جا می‌دهد. البته کماکان معتقدم جای خالی بعضی راید‌های وی آر، نسل جدید سینماهای VR و حتی بازی‌های AR  کماکان به چشم می‌خورد.

نمی توانم شگفتی خود را از آشنایی با پروژه Hibrid dome theater  پنهان کنم. به‌واسطه هوشمندی شرکت آلمانی که در حداکثر محدودیت فضایی ممکن، سالن تئاتر و اجتماع ۲۰۰ نفری متحرک و پنوماتیک را با معماری منحصربه‌فرد طراحی و اجرایی کرده بود .

ما در نمایشگاه امکان گفتگو - حتی گفتگو - با شرکت‌های آمریکایی و اروپایی را نداشتیم. این فقدان ناشی از عدم توجیه‌پذیری مالی و همچنین آثار تحریم‌ها به چشم می‌آمد، بنابراین؛ گفتگو در خصوص خرید بایدها منتفی بود؛ اما اگر از منظر زیباشناختی به پروژه‌ها توجه کنیم می‌توانیم ضمن تحلیل الگوهای طراحی، پالت‌های رنگی و کانسپت های طراحی را در تطبیق با نمونه‌های وطنی و یا چینی قرار دهیم

به‌وضوح می‌توان گفت حدود ۲۰ بازی از نسل اترکشن ها، ارکید گیم‌ها، پین بال‌ها و بازی‌های مکانیکی و ورزشی منحصربه‌فرد و  مناسبی می‌توان انتخاب و باتوجه‌به نگاه کلی به برنامه فیزیکی ساختمان، FEC  با شرکت‌های سازنده آن‌ها وارد مذاکره شد و نسبت به خریداری آن‌ها اقدام کرد.

در خصوص شرکت‌های عمدتاً هندی که سیستم‌های اتوماسیون مدیریت شهربازی را ارائه می‌کردند  به نظر می‌رسد محصول یا خدمت جدیدی که تفاوت معناداری با سال‌های گذشته داشته باشد ارائه نشد و ظرفیت‌های داخلی کشور دراین‌خصوص، اقتصادی‌تر و در دسترس تر است.

محسن سراجی (مدیرمرکزتوسعه و آفرینش  فضاهای هنری سراج)

برای دیدن سایر تجربه های مدیریتی می‌توانید به این صفحه مراجعه کنید.

صفحه اینستاگرام: saraajorg@