فضا را میتوان نهتنها موجودیتی بیانگر که پدیدهای طبیعی با ماهیت پویا در نظر گرفت. انسانها در مواجهه با مکانهایی که امکان تجربة میان مرز را فراهم میکند، دیگرگونه خواهند شد؛ حتی در رؤیاهایشان، چرا که مکان میتواند به تخیل انسانی نیز سیطرهاش را بگستراند تا بتواند به خود معنا بخشد.
در چنین رویکردی، با تجربهای دوسویه، حتی چندسویه مواجه خواهیم بود. از سویی بناهای خلاق و تعاملی، طراحی، ساخته و اجرا میشوند و از سویی مخاطبِ مکان - بهمثابه متن - با درآمیختن فلسفه و تجارب زیستی خود به کشف معنای تازهای از آن نایل میشود. فرارو با استناد به کتاب لذت متن اثر رولان بارت پیشنهاد میکند که متنهای شهرسازی میباید بازیگوشتر و در این حیطه رادیکالتر باشند. بهاینترتیب، میتوان الگوی مفروض روایت شامل نظمبخشی به رویدادها را در طراحی و ساخت بناهای نوین حتی به شیوهای معکوس مورداستفاده قرار داد؛ از امر روزمره آشناییزدایی کرد، قراردهای مرسوم را در هم شکست، مخاطب را به تأملی دوباره در ساحت مکان - زمان دعوت کرد؛ به این نحو تنوعآفرینیِ منجر به تمایز، میسر میشود. در غیر این صورت مکانهای امروزی نمیتوانند تفاوتی با مکانهای مربوط به گذشته داشته باشند و در یادها بمانند.
ایدة اصلی ما در خلق بناها و فضاهای معماری با چنین رویکردی بهمنظور خلق یک اثر هنری است. با چشماندازی متفاوت و مأموریت و ارزشهایی که برای کارمان در نظر گرفتهایم:
چشمانداز ما در آندو اینگونه است:
خلق تجربهای میان مرز در گستره مکان و زمان
برای اهالی آندو مأموریت اینگونه تعریف شده است:
تعریف، طراحی و ساخت بناهای خلاق و تعاملی با نگرش ساختار زدا برای آنها که در پی تجربهای متفاوت از فضا هستند.
ارزشهای آندو دقیق، واقعی و الزامآورند:
ما ساختار زداییم، بی توقف میآموزیم و هیچ مرزی نداریم جز بینهایت.
راه ما مستقیم نیست. آونگی است میان انسان و طبیعت که از گفتگوی سازنده میان آن دو، بنایی تعاملی میآفرینیم.
نگاه ما به نیازها و لایههای نهان است، پاسخ آگاهانه به آنها تخصص ماست.
اشتراکگذاری وظیفه نیست. در این مسیر دانش، آگاهی و تجربه ما برای همآرزوهایمان دستیافتنی است.
ما در دفتر معماری و خلق تجربه های میان مرزآندو، پروژه های مدرنی را در زمینه های متفاوت طراحی کرده ایم.
مگاپروژه فرشته یک ساختمان چندکاربری است که ایده فرشته را به عنوان پیامرسان، محافظ و راهنما در متن پیکربندی خود بهکار برده است. فرشته کاوشی فضایی در مورد وضعیت انسان و جستجوی معنایی است که در ملل مختلف دستنایافتنی است و همواره به حضور نادیدنی آن وعده داده شده است. نمای فرشته شبکه پیچیدهای از مسیرها است که بازدیدکنندگان را به چالش میکشد تا راه خود را از طریق عدم قطعیت، شک و پارادوکس پیدا کنند.
این پروژه از چهار بخش تشکیل شده است که با چهار عنصر زمین، آب، هوا و آتش مطابقت دارد. هر بخش دارای زبان و فضای معماری متمایز است که کیفیت عنصر را منعکس می کند. نمای فرشته چیزی فراتر از اجرای مکان است؛ سرعت عبور فرشتگان، پناهگاه و منبع الهام است.
در جوامع مدرن، بیش از تاکید بر مادر طبیعی، جایگاه مادر اجتماعی مدنظر است. در این جایگاه انعطافپذیری، رد قراردادها، همسطحی، عدم نظارت و کنترل، و فاصلهگذاری به چشم میخورد. فاصلهگذاری چه در ادبیات و چه در معماری، امکان بازاندیشی میدهد. با این حساب، منِ سوژه می توانم من ابژه را ببینم و من فاعل می توانم من مفعول را ببینم. این بازیها به دلیل امکان فاصلهگذاریهاست. فاصلهگذاری یک امکان مدرن است؛ یعنی میتوانیم بین حوزه عمومی و خصوصی تفکیک قائل شویم. در جامعه مدرن اگر مادر نماد عطوفت است، دیگر عامل قهر و مجازات نیست. این امکان فاصلهگذاریها به بازاندیشی منتج میشود و این هر دو امری است مدرن.
ایدههای مفهومی این پروژه حول مفهوم مادر اجتماعی، درجه تعلق و دموکراسی، پیوندمتقابل، دلبستگی ایمن، طبیعتگرایی، انتقال از فضای عمومی به خصوصی، می چرخد.
آمفی تئاتر و سالن غذاخوری دانشگاه نیشابور:
با تکیه بر زمان، اساسیترین درونمایهی اندیشهی خیام همجهت با مفهوم انعطافپذیری در بعد معماری، آمفیتئاتر و سالنغذاخوری دانشگاه پزشکی دانشگاه نیشابور طراحی شده است. تغییر و سیالیت و جایگزینی لایههای کیفیتزای خیامی در گذر زمان است که همراستای کیفیت ساختاری معماری است. زمان خیامی با حضور در اندیشه و آثار وی، نمود ارتباط بینزمانی دارد که چنین ساختار پویایی، پیوستگی واضحی میان جزئیات سازه و مفهوم برگرفته شده از آن است.
آمفی تئاتر و سالن غذاخوری دانشگاه پزشکی نیشابور با مساحت تقریبی ۲۲۰۰ متر مربع طراحی شده است که در مجموع ظرفیتی برابر با ۹۷۰ نفر را نیز دارد.
آنچه نادیدنی است میراث اصل و نسب باستانی اصیلی را با خود حمل میکند. در گوشهای پنهان از ساحل، جایی که امواج به آرامی ساحل را لمس میکردند، تخم لاک پشتی در بستر نرمی از شن دفن شده بود. این هدیه گرانبها، شگفتی نادر و ظریفی بود که کمتر چشمی آن را دیده است. پروژه هندورابی با الهام از تخمگذاری لاکپشتها، یک پروژه معماری است که هدف آن ایجاد فضای زندگی پایدار و نوآورانه در نزدیکی دریا است. این پروژه با الهام از شکل و ساختار تخمهای لاکپشتها است که از مجموعه واحدهای گنبدی شکل تشکیل شده است و توسط تونلهای زیرزمینی به هم متصل شدهاند و از منابع انرژی تجدیدپذیر تغذیه میشوند. این پروژه به دنبال تلفیق با محیط طبیعی و به حداقل رساندن تأثیرات اکولوژیکی آن است، در حالی که سبک زندگی راحت و مدرن را برای ساکنان خود فراهم میکند.
2-3.مرکز تفریح و سرگرمی خانوادگی جزیره کیش:
بهسان الماس که در آیینهی گریزانِ شط میگریزد؛
نسیم دریا؛ رایحه نمک و شن؛ بههمراه عطر لطیف الماس؛ امواج به ساحل برخورد میکنند و ریتم امواج نبض الماس را بازتاب میدهد، گویی جدایی ناپذیرند. این قدرت پایدار شبان و روزان، که نور خود را به دریا و خشکی میتاباند، این غنیمت...
FEC با مفهوم الماس، تجربه خلقی میان مرز در ساحت معماری است که برای به تصویر کشیدن ظرافت جاودانه این سنگ قیمتی گرانبها ساخته شده است. بازدیدکنندگان از لحظهای که وارد چنین ساختاری میشوند، توسط دنیایی از سطوح درخشان، زوایای تیز و نور خیرهکننده احاطه میشوند که درخشش و عظمت یک الماس را تداعی میکنند.
3-3:مرکز تفریح و سرگرمی خانوادگی متاورس
تجربهی همهجانبه
غوطهوری در فضا از طریق ترکیبی از محرکهای حسی از جمله عناصر دیداری، شنیداری و لامسه به دست میآید که با یک محیط دیجیتالی و واقعیت مجازی میتوان چنین موقعیت تجربهسازی را فراهم کرد. از لحظهای که بازدیدکنندگان وارد چنین فضایی میشوند، در دنیایی از رنگهای زنده، اشکال جسورانه و بافتهای پویا محصور میشوند. معماری FEC برای ایجاد حس حرکت و انرژی طراحی شده است، با منحنی ها و زوایایی که چشم را جلب می کند و بازدیدکنندگان را به کاوش در هر گوشه از فضا دعوت می کند. FEC چیزی بیش از یک فضای فیزیکی است. تجربهی همهجانبهای است که دنیای معماری، فناوری و خلاقیت را گرد هم میآورد. FEC در هستهی خود برای برانگیختن حس شگفتی و هیجان در بازدیدکنندگان در هر سنی طراحی شده است و آنها را به دنیایی از امکانات بیپایان و تخیل بی حدوحصر منتقل میکند.
4-3:تم پارک فرابازی در شهربازی قهرمانان
شفق قطبی، الهه آسمان شب، افسونگر مناطق قطبی، رقص اثیری نور است که آسمان شب را در نواحی قطبی درخشش میبخشد. بازتابی از نیروهای نامرئی است که جهان و زندگی ما را شکل می دهند، نشانه ای از تغییر و جریان دائمی که یادآور ماهیت پویا و پیچیده سیاره ما است. نتیجه تعامل بین زمین و خورشید است که گواهی بر شگفتی و هیبت طبیعت است. شفق قطبی ردی از اسطورهها و افسانهها را با خود به دوش می کشد و صحنههای خیره کنندهای از نور و رنگ خلق میکند تا ما را اینچنین به کشف راز هستی دعوت کند. شفق قطبی، تجربه نهایی واقعیت مجازی، رؤیای مناطق قطبی است. راهی است برای لذت بردن از زیبایی های شفق شمالی بدون سفر به مکان های سرد و دور. چنین تجربهای از بازتاب نیروهای نامرئی در واقعیت مجازی نیز قابل تجربه است.
تیم آفرینش و توسعه هنری سراج با الهام از پدیدهی شگفتانگیز شفق قطبی و متاورس، مجموعهی فرابازی شهربازی قهرمانان را طراحی کرده است.
جایی نزدیک، جایی دور، امواج دریا موج دیگری را متولد میکند که نسیم دریایی از آن بیخبر است. بستر ساحلی و مجاورت پروژه با دریا موجب شد تا از انرژیهای موجود در سایت جهت شکلگیری فرم و حجم اولیه با الهام از حرکت امواج در طراحی پروژه فودهال ساحل مارینای کیش، استفاده شود. هدف این پروژه ایجاد ساختاری پویا و پایدار است که شکل و حرکت امواج دریا را بازسازی کرده است و در مواجههی ابتدایی پیکربندی آن تداعیکنندهی ساختاری شناور و انعطاف پذیر است به نحوی که بنای آن جهت و شکل خود را مطابق با الگوهای موج تنظیم کرده است. این پروژه به دنبال کشف پتانسیل بیومیمیک به عنوان یک استراتژی طراحی است که عملکرد، انعطافپذیری و زیباییشناسی معماری را افزایش میدهد. طراحی این سازه همچنین تغییرات زمانی و مکانی دریا مانند جزر و مد را منتقل میکند. هدف این پروژه ایجاد معماری غنایی و رسا است که زیبایی و رمز و راز دریا را بازتاب میدهد آن چنان که از موج ناشكفتهي دريابار، جایی نزدیک، جای دور، در قامت امواج می شود دوباره متولد شد.
2-4:تم فود شهر رویایی پدیده شاندیز:
افسانهها با ساختن آغاز میشوند. اگرچه در تفسير اساطير و افسانههاي هـر قـوم بايـد مناسـبات و مجموعـة فرهنگ و نظام ارزشي حاكم بـر آن جماعـت را مـدنظر قـرار داد امـا هرقـدر لايـههـاي سطحي، ويژگيهاي محيطي و بوميسازي را از اساطير و افسانهها بـزداييم، سـرانجام بـه پيكرهاي تنومند و واحد ميرسيم كه در غالب ملل مشترك است و همگي را به يك مبدأ در اثر خود به نام قدرت اسـطوره، وصل ميكند. جوزف كمبل بيان ميكند: «حتي شـايد بتـوان گفـت قهرمـان اسـطورهاي كهنالگويي وجود دارد كه زندگي او در سرزمين هاي گوناگون، توسط گروههاي كثيري از مردم نسخهبرداري شدهاست».
ساخت این چنین موقعیتهای تجربهسازی، امکان زیست و کشفی ایمن را در محیط طراحی شده به مخاطب میدهد تا در مفاهیمی فرازمانی و فرامکانی، تجربهای منحصربهفرد و تعاملی از حضور در افسانه و اتصال به زنجیرهی نامرئی داشته باشد.
3-4:فودکورت مجموعه سیتی استار مشهد
فود کورت محل تلاقی هنرهاست . انسان برای دوام و بقا به هنرها نیازمند است تا جان و روانش را صیقل دهد ، آرامش بیابد و دمی فارغ از اتفاقات مبهم زندگی ، آسایش را تجربه کند . طبیعتا لازم است تا در طول مسیر این ستاره پیما ، انسان ها خود را در معرض پدیده ای به نام هنر قرار دهند تا به آرامشی نسبی برسند و نیز منتخب آثار هنری بر روی کره زمین را با خود به سیاره مقصد ببرنداین هنرها اعم از نقاشی ، تصویر سازی ، مجسمه ، المان ، چیدمان ، ویدیو آرت ، پرفورمنس آرت و... در پیوندی با هنر آشپزی ( متناسب با کاربری فود کورت ) میتواند تمامی خواسته های مادی و روانی مسافران ستاره پیما ( بازدید کنندگان سیتی استار ) را مرتفع سازد .آثار طراحی شده با الهام از آثار مهم هنرمندان عصر اکنون و در فرمهای مختلف مکاتب هنری باز طراحی شده است . آثار هنرمندانی چون ونگوک ، کاندینسکی ، موندریال ، چادویک ، دیوید اسمیت ، مکس ارنست ، جاکومتی ، ویکتور تولسگی ، کالدر ، خوان میرو ، بنکسی و ...
این آثار با رویکرد های تزیینی ، کاربردی و تعاملی باز طراحی ، ساخته و جایگذاری می شود .